ØKO-KOST

Undersøger fremtidige markedsmuligheder for økologiske fødevarer i Danmark

I 2022 var der et fald i markedsandelene for økologiske fødevarer i Danmark, som ellers har været uafbrudt stigende gennem de seneste to årtier. Den ændrede adfærd hos de danske forbrugere kan beskrives med begrebet 'down-trading', som dækker over, at forbrugerne erstatter økologiske fødevarer med billigere økologiske varianter eller med konventionelle produkter. Faldet i økologisk forbrug kan være midlertidigt, men kan også være tegn på en mere generel udvikling mod stadigt mere prisfokuserede forbrugere. Samtidig kan den øgede opmærksomhed på fødevarers klimapåvirkning få mange overbeviste økologiske forbrugere til helt at vende ryggen til animalske produkter. En sådan udvikling vil ikke kun være en udfordring for økologiske husdyrproducenter. Det kan gøre det sværere at nå de officielle mål om en fordobling af det økologiske landbrugsareal, ikke mindst hvis økologiske forbrugere også skærer ned på forbruget af økologiske mejeriprodukter.

Formålet med ØKO-KOST

ØKO-KOST er et samfundsvidenskabeligt projekt, som vil undersøge fremtidige markedsmuligheder for økologiske fødevarer i Danmark. Fokus er på effekterne af et dobbelt pres fra på den ene side økonomisk udfordrede forbrugere og på den anden side fra en øget bekymring over klimaaftrykket fra fødevareproduktionen. Med fokus på hvordan produktion og forbrug af økologiske fødevarer kan udvikle sig i lyset af øget opmærksomhed på forebyggelse af klimaforandringer, bidrager projektet til at øge troværdigheden af den økologiske produktion i tråd med sundhedsprincippet og økologiprincippet.

Projektet vil levere indsigt i, hvordan den økologiske sektor kan udvikle sig i tråd med forbrugernes og de økologiske producenters prioriteter og værdier. Dermed kan ØKO-KOST bidrage til at facilitere fortsat vækst i det økologiske landbrugsareal og således øge de samfundsgoder, der leveres af økologisk landbrug. 

Projektet trin-for-trin

  • Forbrugernes reaktioner på prisændringer analyseres ved brug af data fra et panel af 'husholdninger', der registrerer deres madindkøb fra perioden før, under og (hvis muligt) efter en periode med inflation
  • Ved hjælp af fokusgrupper og spørgeskemaundersøgelser undersøges forbrugernes holdninger og substitutionsmønstre, og der udarbejdes en opdateret markedssegmentering, som adresserer en øget prisbevidsthed blandt forbrugere samt øget bevidsthed om fødevarers klimapåvirkning
  • Sideløbende gennemføres en interview- og spørgeskemaundersøgelse af økologiske landmænds holdninger til og valg i den grønne omstilling
  • Endelig analyseres bedriftsregnskabsdata for at forstå, hvordan en eventuel lavere efterspørgsel efter animalske produkter kan påvirke omkostningerne for både husdyrproduktionen og den plantebaserede produktion.

Projektperiode

2024-2027

Projektleder

Peter Sandøe 

Institut for Fødevare- og Ressourceøkonomi, Københavns Universitet

Mail: pes@sund.ku.dk 


Projektpartnere

Københavns Universitet