Aldrig før har der været solgt, eksporteret og efterspurgt så mange økologiske fødevarer i Danmark, og tendensen er fortsat stigende. Det økologiske landbrugsareal voksede i 2021 til 313.111 ha svarende til 11,8 % af landbrugsarealet. Og det samlede økologiske detail- og onlinesalg var 16 mia. kr. i 2021, mens eksporten af økologiske varer var 2,8 mia. kr. i 2020.
Den stigende efterspørgsel og eksport betyder, at produktionen bør øges og udvikles, hvis Danmark skal udnytte det fulde potentiale i økologien.
Mange projekter undersøger den økologiske produktion og dens direkte effekter på natur, miljø og dyrevelfærd ved hjælp af naturvidenskabelige metoder. Nedenstående forskning har derimod anvendt samfundsvidenskabelige metoder til at undersøge motiver og ønsker hos de økologiske forbrugere.
Organic RDD9-projektet ØKO-KOST vil undersøge fremtidige markedsmuligheder for økologiske fødevarer i Danmark. Fokus vil være på effekterne af et dobbelt pres fra på den ene side økonomisk udfordrede forbrugere og på den anden side fra øget bekymring over klimaaftrykket fra fødevareproduktionen.
Organic RDD9-projektet SustainFood ønsker at skabe ny viden om økologiske fødevarers klima-, miljø- og sundhedspåvirkning. Derudover er der et delmål om at estimere klimaaftryk og miljøaftryk for de vigtigste økologiske fødevarer, samt undersøge sammenhænge mellem økologisk fødevareforbrug og kardiometaboliske risikofaktorer.
Organic RDD9-projektet 4F (Fremme af Frilandsgrise, Flora og Fauna) ønsker at bidrage til en øget markedsandel af økologisk grisekød ved at udvikle, dokumentere og demonstrere udendørssystemer, der opfylder forbrugernes forventninger til dyrevelfærd (naturlig adfærd), miljøhensyn og forbedret biodiversitet.
Organic RDD6-projektet GrOBEat udvikler en bæredygtig strategi for den økologiske oksekødsproduktion til fremtidens forbruger, hvor kvalitet erstatter kvantitet, hvilket i følge de nyeste hypoteser inden for forbrugervidenskab bidrager til sundere spisevaner og øget tilfredsstillelse.
Organic RDD8-projektet OnePlate vil via en forbruger- og interessentundersøgelse bidrage til udviklingen af 'One-Plate konceptet'. Konceptet skal testes i et randomiseret kontrolleret interventionsstudie blandt danske familier sammenlignet med deres sædvanlig kost. Effekten af konceptet måles ift. acceptabilitet samt formodede sundheds- og miljømæssige gavnlige effekter.
Organic RDD7-projektet PEAS & LOVE vil udnytte det store potentiale i gamle ærtesorter til produktion af modne ærter til konsum. Økologiske velsmagende ærter af høj kvalitet vil blive gjort tilgængelige for forbrugerne ved at sikre en rentabel og stabil produktion for den økologiske landmand. Fra en unik samling af gamle ærtesorter vil de mest lovende, baseret på genetik, morfologi og smag, blive udvalgt.
Organic RDD5-projektet RECONCILE kortlægger omfanget af forurening med mikroplastik og tungmetaller i CRUCIAL-forsøget under Københavns Universitet, og undersøger om gødningsformerne har haft en effekt på jordens fødenet. Med dette som udgangspunkt laves der 1) kvalitative undersøgelser af forbrugeres forståelse og mulige bekymringer i forhold til recirkulering, som danner grundlag for 2) kvantitative studier af et stort antal forbrugeres holdning til recirkulering.
Organic RDD6-projektet SO-FOOD analyserer samspillet mellem økologisk forbrug og forbrugernes syn på bæredygtighed samt holdninger til klimavenlig teknologi. For at positionere økologi som et centralt redskab i udviklingen af en bæredygtig fødevareproduktion er det nødvendigt at vide mere om forbrugernes syn på koblingen mellem økologi og bæredygtighed, og forbrugerne afvejer forskellige dimensioner af bæredygtighed.
Organic RDD 2.2-projektet LOCO har undersøgt danske forbrugeres efterspørgsel efter såkaldte lokale fødevarer samt det lokale perspektivs betydning for markedsføring og forbrug af økologiske fødevarer. Ligeledes er virksomhedernes opfattelser og vurderinger af økologi og lokalitet samt udbredelsen af forskellige typer af fødevarekæder blevet undersøgt. Der har blandt andet været fokus på at identificere mulighederne for at udnytte markedspotentialer for geografisk differentierede økologiske produkter.
Projektperiode: 2016-2017
Organic RDD2.2-projektet SOMDwIT har arbejdet på at skabe viden om, hvad forbrugere på de vigtigste eksportmarkeder i Europa og Asien synes om økologiske fødevarer fra Danmark. Projektets resultater skal blandt andet bidrage til udvikling af eksportstrategien for den økologiske sektor gennem en forståelse af Danmarks brand-værdi på fødevareområdet.
Projektperiode: 2016-2017